Om lådor och löner

Shup. Nu börjar man märka var man spenderar sina dagar. Procce har nämligen fyllt på med skolarbete så att man blir snurrig av att tänka på det. Vad gör jag då? Jag sitter på internätet! Nu har jag fyrtio minuters intensiv mattepluggtid kvar innan Anna Anka ska tala. Shup. Nej, men ska vi dela åsikter? Jag måste faktiskt vara unik och lämna ett bidrag till Anka-debatten.

Anna Anka skadar ingen med sina åsikter. Jag anser att jämnställdhet är friheten att få göra som man vill. Själv skulle jag tycka att det vore förnedrande att leva som fru Anka gör men om det är hennes önskan är det bara att tura och köra. Jag har ju större delen av min familj i Polen, ett land där könsdiskrimineringen fortfarande härjar, och det är inte sällan jag högljutt har protesterat över att mina manliga kusiner och jag har olika krav att leva upp till. Jämställdhet är faktiskt en fråga som ligger mig varmt om hjärtat. Men jag har så svårt att diskutera den då alla motargument blir så personliga. Exempelvis hörde jag bara för några dagar sedan en man som argumenterade för att löneskillnaden melllan män och kvinnor inte alls är orättvis. Kvinnor måste ju alltid ha hjälp med att lyfta tunga lådor, var hans argument. Och jag håller med fullständingt med... Fast jag måste ju säga att lådlyftning är en sällan skådad arbetsuppgift i Sverige. Det är frustrerande med människor som är så rädda för vad de inte vet någonting om. De reagerar lika ologiskt som ett barn rädd för sin egen skugga. Och utan med en människa utan logik kan man aldrig prata förstånd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0